Skip to main content.

Univar samarbetar med den danska superbilstillverkaren ZenvoMay 30, 2018

Över 1100 hästkrafter från en egenutvecklad V8-motor som måste smörjas med Shell Helix Ultra.

Skandinavien har mycket att bevisa när det gäller att matcha superbilshistoriken från länder som Italien, Frankrike och Tyskland, men danska Zenvo jobbar hårt för att förändra just det. Sedan 2009 har den exklusiva tillverkaren utvecklat och byggt sina extrema bilar på danska Prestø – en timmes bilresa söder om Köpenhamn.

Från och med 1 januari 2018 är Univar också med i Zenvo-teamet i form av ett samarbete som omfattar både marknadsföring och teknisk support.

– När vi träffade Zenvo stod det klart att vi kunde samarbeta på flera intressanta sätt. Bland annat kunde vi erbjuda dem hela sortimentet av oljor och vätskor som de behövde för sina bilar samt oljeanalyser i samband med testning av sina egenutvecklade motorer, säger Morten Hersoug, chef för affärsutveckling i Norden hos Univars smörjmedelsavdelning.

För Zenvos var det viktigt att knyta kontakter med lokala partners, och samarbetet med Univars skandinaviska organisation passade mycket bra in i deras strategi på detta sätt.

Partnerskap har en nyckelroll i allt vi gör på Zenvo, och vi vill gärna jobba tätt tillsammans med flera danska företag. Vi är på en speciell resa för att utveckla Danmarks första och enda superbil, och sedan arbetar vi med företag som gör detta budskap starkare, säger marknadschefen på Zenvo Automotive, Peter van Rooy.

Marknadsföring och teknisk support

För Univar och Shell, som redan har ett omfattande samarbete med Ferrari- och Hyundais WRC-team, är det självklart en fjäder i hatten att en annan superbilstillverkare kommer att ingå ett nära samarbete.

– Det är klart att avtal som dessa är viktiga för Shells image, och det visar att våra produkter hanterar med de mest extrema situationerna, säger Hersoug.

För Zenvo är den tekniska delen av samarbetet också viktigt, betonar Van Rooy.

Vi är en liten tillverkare som producerar få bilar, och det betyder att vi måste vara mycket effektiva. Medan större tillverkare kan ha en hel flotta testbilar har vi en bil som fungerar som showbil, testbil och som förhoppningsvis hamnar hos en kund i slutändan. Därför förlitar vi oss på att kunna göra de nödvändiga testen på kortare tid än normalt, säger han.

Univar vill bland annat hjälpa Zenvo med analys av olja och andra vätskor i samband med testning av deras bilar.

– Genom att ta ut lite olja efter en viss körsträcka ser vi hur den utvecklas. Det kommer att ge Zenvo användbara data i samband med deras hållbarhetsprov, säger Hersoug i Univar.

Egenutvecklad

Zenvo producerar idag modell TS1 – en efterföljare till deras första modell ST1. Bokstäverna i namnet anspelar på motortekniken, eftersom den första modellen hade kompressor och turbo (Supercharger och Turbo), den senaste versionen har en ny motor med två kompressorer. Och det är inte vilken motor som helst vi pratar om.

Zenvos senaste modell är utrustad med en 5,9-liters V8, som levererar mer än 1100 hästkrafter – det är ungefär tio gånger så mycket som en vanlig Volkswagen Golf. Detta gör att den kommer upp i 100 km/h på mindre än tre sekunder och har en topphastighet på galna 375 km/h.

Till skillnad från många andra små superbilstillverkare tillverkar Zenvo nästan allt själv. – motorer och kolfiberdelar inkluderat.

– Vi är cirka 30 anställda idag, och hittills har vi producerat 12 bilar sedan starten. På sikt är målet att växa och vi hoppas kunna producera cirka 20 bilar per år i framtiden, avslutar marknadsdirektören.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fyra gånger per år skickar vi ut vårt e-nyhetsbrev som innehåller spännande produktnyheter och reportage om våra kunder inom smörjmedelsindustrin.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.